Gursky, Montparnasse
Gursky, Montparnasse
Gursky, Andreas. Montparnasse. Essay von Hans Irrek. Interviews von Ursula Trübenbach und Hans Irrek. 2 Bände u. farb. Offset-Print. Stuttgart, Oktagon Verlag (1995). Quer-Folio (28 x 50 cm.). Portfolio, 30 S., [1] Bl. mit 10 Abb.; [20] Bl. mit 30 Farbtafeln u. 1 farb. Offset-Print (26 x 38 cm.). Silberfarb. Orig.-Kassette. Auer 724. Koetzle 184 f. Koetzle, Eyes on Paris 378 f. Parr/Badger II, 275. – Erste Ausgabe. – „The objective view, which presupposes the notion of neutrality, also leads to neutrality’s corollary: a certain distancing of the oject in view. That distancing can be either psychological or physical, as exemplified in the work of Andreas Gursky. His large-scale photgraphic works, which have became immensely popular, tend to take a high, wide, all-encompassing view of his subjects – landscapes or environments in which human beings are often reduced to the scale of ants on an anthill and their social relations studied with all the dispassion of the entomologist. … Montparnasse is a ‚one-picture‘ book, a rigorously elevational view of a giant housing block in Paris, itself a relentless gridded structure some 18 storeys high and aver a quarter of a mile long. The block is the epitome of the ‚housing as rabbit hutch‘ sydrome. Its structural grid echoes a perfect Minimalist painting, its regularity spoiled only by the block’s inhabitants, who have exercised just about the only way they have of expressing their individuality by choosing their curtains. Gursky meanwhile, also exercising his options in the role of photographer-as-God, was not averse to utilizing the alchemy of Photoshop to correct any signs of recalcitrant individualism if they threatened to spoil his grand design“ (Parr/Badger). – „Guskys Aufnahmen faszinieren durch Ruhe und ‚Suspense‘. In ihnen passiert definitiv nichts. Auch optisch gestatten sie sich keinen Höhepunkt, es gibt keine wirkliche Mitte, dafür – um Zdenek Felix zu zitieren – ene „gleichmäßige Aufmerksamkeitsverteilung“. Die Besonderheit dieser Bilder liege darin, „dass sie mit ihrer Fülle von Strukturen, Farbabstufungen, seriellen Elementen stets der Wirklichkeitskontrolle unterliegen, zugleich aber transparent und leicht werden“. Als Aufnahme 1993 entstanden ist „Paris, Montparnasse“ ein weiterer überzeugender Solitär in Andreas Gurskys Kosmos, kein Teil eines Zyklus, einer Serie (womöglich über die Hauptstadt), sondern ein in sich geschlossenes Tableau ohne Flankenschutz durch wie auch immer geartete Verwandte. So nüchtern der Titel, so streng ist der Zugriff auf einen Bau, der definitiv nicht zum Pflichtenheft der Paris-Ikonografie zu rechnen ist“ (H.-M. Koetzle). – Sehr gutes Exemplar.
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